Dohányzásmentes Világnap
2020. május 31.
Védjük meg a fiatalokat!
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) tagállamai 1987-ben döntöttek a Dohányzásmentes Világnap létrehozásáról. A világnap célja, hogy felhívja a figyelmet a dohányzás járványszerű terjedésére, valamint azokra a megelőzhető elhalálozásokra és betegségekre, melyeket okoz.
A Dohányzásmentes Világnap minden évben más-más témára fókuszál a dohányzással kapcsolatos egészségi és egyéb kockázatok, valamint a Dohányzás-ellenőrzési Keretegyezmény intézkedései témakörében.
Védjük meg a fiatalokat a dohányipar manipulációjától és előzzük meg, hogy cigaretta, dohánytermékek, és egyéb nikotint tartalmazó termékek használójává váljanak
A dohányipar évtizedek óta szándékosan alkalmazza a fiatalokat célzó, agresszív stratégiáit, hogy megnyerje őket a dohánytermékek (cigaretta, egyéb dohánytermék, nikotint tartalmazó termékek, e-cigaretták, vízipipa, stb.) használóinak. Pontosan kiszámított és megtervezett stratégiát alkalmaznak (a termék designtól a marketing kampányokig) hogy megnyerjék az dohánytermékek használóinak új generációját, hiszen pótolni kell az évente több millió, dohányzással összefüggő megbetegedésben meghalt embert – az új fogyasztókkal, a fiatalokkal.
2015-ös adatok szerint, a 15 és 24 év közötti fiatalok 17%-a dohányzik világszerte. Az Európai Régióban a lányok 11,5%-a, a fiúk 13,8%-a használ valamilyen dohányterméket a 13-15 évesek korcsoportjában. Habár az elmúlt években csökkent a dohányzók aránya, a dohányzás visszaszorítását célzó intézkedéseknek köszönhetően, még többet kell tennünk, hogy megvédjük a fiatalokat. A dohányipar szándékosan árusítja a halálos függőséget a fiataloknak, mivel pontosan tudják, hogy ha valaki a 20-as évei előtt kezd el dohányozni, akkor sokkal nagyobb az esélye, hogy függővé váljon, és kisebb esélye van a leszokásra felnőttként.
A 2020-as Dohányzásmentes Világnap célja
- Leleplezni és bemutatni a dohányipar és a hozzá kapcsolódó iparágak által alkalmazott manipulációs taktikákat, különösen a fiatalokat célzó marketingfogásokat, mint például az új termékek, új ízek és egyéb vonzó tulajdonságok bevezetése.
- Megismertetni a fiatalokat a dohányipar és a kapcsolódó iparágak szándékaival, melyek célja, hogy rászoktassák a jelen és jövő generációit a dohánytermékek használatára.
- Ösztönözni a véleményformálókat (előadók, közösségi média szereplők, influencerek, vagy a helyi, kisebb közösségek kulcsszereplő, iskolai közösségek szereplői) hogy védjék meg a fiatalokat és vegyenek részt a dohányipar elleni harcban.
Legyen minden nap dohányzásmentes nap
Hogyan manipulálja a dohányipar és a hozzá kapcsolódó iparágak a fiatalokat?
A világ számos országában még nem olyan szigorúak a dohánytermékek árusítására, reklámozására és marketingjére vonatkozó szabályok, mint az Európai Unióban. Ezekben az országokban számos olyan fogással próbálja megnyerni a dohányipar a fiatalokat, melyek számunkra már elképzelhetetlenek. Például:- Cigaretta szálankénti árusítása iskolák környékén
- Cigaretta automata elhelyezése olyan helyeken, ahol fiatalok gyakran megfordulnak
- Jogi erőfeszítések a dohányzás visszaszorítása ellen hozott intézkedések megtámadására (pl. iskolák közelében való árusítás és reklámozás tilalma)
Azonban számos olyan kérdés van, ami minket is jelentősen érint!
Az elmúlt években megnövekedett az érdeklődés az elektromos cigaretták és az egyéb melegített levegőt kibocsájtó termékek iránt. Ezeket a termékeket a dohányzás „kevésbé káros” vagy „tisztább” alternatívájaként hirdetik, tudományos megalapozottság nélkül.
A dohányipar egyre több közösségi média szereplőt, influencert keres meg, hogy jelenítsék meg veszélyes termékeiket. Az ilyen reklámok gyakran megkerülik a hagyományos reklám és promóciós szabályozást, mivel a dohánytermék-elhelyezést nem reklámként jelenítik meg, hanem beágyazzák a különböző közösségi médiatartalmakba. Ez különösen aggasztó a fiatal nők és lányok körében, hiszen ők az influencerek elsődleges célpontjai.
Az elektronikus termékek esetében is igaz a fiatalokat vonzó és megtévesztő marketingfogások alkalmazása, például:
- A fiatalok számára vonzó ízesítések használata – cseresznye, rágógumi, vattacukor – amely arra ösztönzi a fiatalokat, hogy alábecsüljék a dohánytermékek egészségre gyakorolt káros hatását, így bátrabban kezdik el használni őket.
- Divatos megjelenés és vonzó csomagolás, melyeket könnyű magukkal vinni, és nem is a klasszikus dohánytermék formájában jelennek meg – USB stick, pendrive, vagy édesség formájú termékek.
Cselekedjünk
Nem engedhetjük meg, hogy egy újabb generációt tévesszenek meg a dohányipar hazugságai, melyekkel elhitetik, hogy a választás szabadságát hirdetik, miközben igazából a profitjuk végtelen növekedését szeretnék biztosítani – figyelmen kívül hagyva, hogy évente milliók az életükkel fizetnek ezért.A WHO arra kéri a véleményformálókat (előadók, közösségi média szereplők, influencerek, vagy a helyi, kisebb közösségek kulcsszereplő, iskolai közösségek szereplői) akik kapcsolatban vannak a fiatalokkal, hogy fedjék fel a dohányipar manipulációját, amellyel a dohánytermékek használóinak újabb generációját akarják megteremteni.
Segítenünk kell a fiatalokat, hogy szembe szállhassanak a dohányiparral, azzal hogy eloszlatjuk a hazugságaikat és visszautasítjuk a termékeiket.
Forrás, további információ:
https://www.who.int/news-room/events/detail/2020/05/31/default-calendar/world-no-tobacco-day-2020-protecting-youth-from-industry-manipulation-and-preventing-them-from-tobacco-and-nicotine-use
http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/tobacco/world-no-tobacco-day
https://www.who.int/health-topics/tobacco#tab=tab_1